Företagsprofilering – 4 enkla tips!

Har du en affärsidé?
Tänker du lönsamhet kontra investering, patent, F-skatt, billboard-annons?
– Företagare / Konkurrerar med kvalitet eller pris

Eller har du en lösning på ett problem för en viss grupp människor?
Ligger ditt fokus i din produkt eller tjänst som kan göra vardagen bättre?
– Entreprenör / Innovatör / Framtiden

2015 – 2016 var första året julhandeln online
överträffade den fysiska julhandeln i butik

Om du inte anser att den informationen är viktig så är du troligtvis ”företagare”. Haha hej där! Du är mer välkommen än någon annan för det är precis du som behöver denna info mest! Om en stund kommer du förstå varför. Men om du redan förstår hur tung den meningen är, välkommen hit kära entreprenör! Har du något att tillägga är du välkommen att kommentera eller mejla oss för en gästbloggplats! Om du ändå inte har lust eller tid att läsa vidare och hitta en nytändning själv så kan…

Profilkläder Stockholm hjälper till med helheten.

Idag räcker det tyvärr inte med att knalla till skatteverket, få en F-skattsedel och köpa en annons i tidningen för att gå runt. Ordet företagare är omodernt, föråldrat. Med dagens teknik är alla dina konkurrenter alltid runt hörnet, bara en sökning bort. Det du inte levererar kan någon annan leverera, på ett eller annat sätt. Konkurrens handlar alltså inte längre om vilka andra aktörer som sysslar med liknande business i samma geografiska närhet. Med internet och e-handeln så kan vem som helst med en uppkoppling vara med och konkurrera om samma köpkraft precis överallt i hela världen.

1, Definiera produkten

Börja om från början, samla ihop teamet och börja skissa på nytt, som om ni ska starta företaget idag. Försök svara på fäljande frågor med en eller några få meningar. Vad är er produkt? Vad exakt är det ni ska erbjuda och hur ska ni göra det? Vad löser det för problem? Varför vill ni göra det och på just på det sättet? Finns det kanske något annat – bättre sätt? När ni har samlat er och kommit tillbaka till basic är det enklare att lägga upp en strategisk väg fram. Fokusera på det ni gör och varför ni vill göra det. Det kan hjälpa till att hitta glöden till entreprenörskapet igen!

2, Benchmarking – Kolla in konkurrenterna

Innan ni börjar storinvestera i er nytändning och era nya fantastiska idéer, sätt er ner en liten stund och fundera på hur omvärlden ser ut. Sök. Hur gör andra? Varför gör dom så? Kan ni lära er något från dem? Vart placerar ni er i det sammanhanget? Här brukar ens konkurrenskraft upptäckas eftersom att styrkan ligger i vad ni gör annorlunda. Fronta det, skryt, var stolta över er egen produkt eller service. Om ni inte tror på det, hur ska ni få andra att göra det?

3, Lyssna på kunden

Varje interaktion med en potentiell kund är en erfarenhet. Studera dina kunder, lär dig vilka dom är, hur dom beter sig, vad dom tycker om och triggas av. Lyssna. Förstå. Och ställ sedan in er på att möta de förväntningar som kunden har. Eftersom ni, vid det här laget, har lärt känna kundgruppen så väl börjar det kännas fårnigt att kalla dem för ”kunder” och här kommer ofta ord som ”klienter” eller ”gäster” in.

4, Branding / Företagsspråk

Nu när ni har lärt känna personerna ni vill nå, har ni säkerligen förstått hur de kommunicerar också; ord som används, känslor som framkallas, sammanhang de syns i, medieplatformar de hänger på osv… Använd all ny information ni har lärt er och anpassa ert produkt- och företagsspråk för att resonera bättre med kundgruppen. Inte föränn förtroendet är byggt kan en relation börja.

Boktipset

I en post framöver kommer jag att diskutera några olika sätt att göra just steg 4, dvs, prata kundens språk, fånga uppmärksamheten och behålla den under en längre tid. Men för nu kan vi nöjda oss med att förstå att vi lever i en värd som ständigt förändras. För att fortsätta leverera toppkvalitet måste vi lyfta vårt fokus från allt vi försöker göra för att sticka ut, backa tre steg och förstå vad vi håller på med och för vem. Om du redan nu hungrar efter lite mer om hur vi kan tänka om för att tänka innovativt vill jag rekommendera boken Mindset av Carol S. Dwelk. Länken går till en ljudbok eftersom jag spenderar så mycket tid i bilen men boken går naturligtvis att läsa med ögonen också. 😉

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *